Onbekende tijd op de bestuurderskaart: manuele invoer vs manuele invoer overtredingen
Wat is het verschil tussen manuele invoer en manuele invoer overtredingen?
De manuele invoer (M1 invoer) op de tachograaf is nodig om de onbekende tijd op de bestuurderskaart te verantwoorden. Het is verplicht om de bestuurderskaart uit de tachograaf te halen aan het einde van de dienst. De kaart mag namelijk niet onbeheerd achterblijven in de cabine. De manuele invoer overtreding wordt veroorzaakt, wanneer bij het insteken van de kaart de activiteiten die plaatsgevonden hebben sinds het uitvoeren van de kaart niet of niet goed worden ingevoerd. In de meeste gevallen is dit rust. Het juist manueel invoeren van de activiteiten kan per type tachograaf verschillen. Zo is er een groot verschil tussen oudere type VDO tachografen en bijvoorbeeld een Stoneridge tachograaf.

Wat moet u doen?
- Aan het einde van uw dienst haalt u de bestuurderskaart uit de tachograaf en vult u de landcode in van het land waar u zich dan bevindt.
- Aan het begin van de volgende dienst steekt u de bestuurderskaart weer in de tachograaf. U vult nu niet alleen de begin landcode in maar doet ook de manuele invoer van de activiteiten sinds het uitwerpen van uw bestuurderskaart aan het einde van uw vorige dienst.
Mocht het niet duidelijk zijn wat de juiste manier van manuele invoer is voor het type tachograaf dat u in uw voertuigen heeft zitten dan verwijzen wij u graag naar de manuele invoer handleiding:


Gaat de manuele invoer vaak mis en biedt de manuele invoer handleiding geen uitkomst? U kunt met ons contact op nemen voor een Tachograaf training voor uw chauffeurs.
Tijdens deze training komt een tachograaf expert van Roadsoft op locatie een duidelijke uitleg geven over het tachograaf gebruik aan de chauffeurs.