Rusttijden overtreding *
Overtreding rusttijden uitleg
Pauze na 4,5 uur onafgebroken rijden
Wanneer een chauffeur 4,5 uur rijdt, moet hij verplicht 45 minuten rusten. Deze 45 minuten mogen worden opgesplitst in eerst 15 en daarna 30 minuten, maar de pauzes moeten in deze volgorde worden genomen.
Wat gaat er fout?
Pauzes worden te laat of onvolledig genomen, wat de veiligheid en naleving onder druk zet.
Hoe voorkomt u dit?
- Geef chauffeurs een duidelijk pauze schema mee.
- Zet herinneringen in via boordcomputers of mobiele apps.
- Plan ritten met voldoende ruimte voor wettelijk verplichte pauzes.
Dagelijkse rust
Dagelijkse rust: Het is vereist dat een chauffeur elke 24 uur een dagelijkse rust heeft van minimaal 11 uur. Het tellen van de 24 uur start op het moment dat de dienst van de chauffeur begint.
Verkorte dagelijkse rust: 3 keer per week mag deze rust verkort worden naar 9 uur.
Gesplitste dagelijkse rust: Minimaal 3 uur + minimaal 9 uur
Voorbeeld:
Als de chauffeur zijn pauze, die om 4 uur begon, had verlengd met een half uur en ook iets eerder was gestopt met zijn werkdag, zou hij in totaal 9 uur ononderbroken rust hebben gehad. Ook wanneer de chauffeur de rustperiode niet mag verkorten naar 9 uur (maximaal 3 keer per week), komt hij nog steeds in aanmerking voor de opsplitsing van de dagelijkse rust (3 + 9 uur). Hierdoor zou de chauffeur geen overtreding begaan.
Wekelijkse rust binnen 6 x 24 uur
Standaard wekelijkse rust
- Elke chauffeur moet minimaal 45 uur aaneengesloten rust per week nemen.
- Eén keer per twee weken mag deze rust worden verkort tot minimaal 24 uur.
Deze verkorte rust moet worden gecompenseerd vóór het einde van de derde week. - De compensatie moet direct aansluiten op een andere rustperiode van minstens 9 uur.
Tijdschema
- Na iedere periode van 6 keer 24 uur rijden (6 dagen), moet een nieuwe wekelijkse rust starten.
- De normale wekelijkse rust moet worden genomen op een locatie met geschikte slaapfaciliteiten en sanitaire voorzieningen, zoals een hotel of een gendervriendelijke accommodatie.
Bij internationaal goederenvervoer
- Een chauffeur mag twee weken achter elkaar een verkorte wekelijkse rust nemen, zolang dit buiten Nederland gebeurt.
- In een periode van 4 weken moeten er altijd 4 wekelijkse rustperiodes plaatsvinden, waarvan minstens 2 normale (45 uur of meer).
- Elke verkorte rust moet gecompenseerd worden voordat de chauffeur begint aan de eerstvolgende normale rustperiode.
De 'return home'-regel
- Bij internationaal vervoer moet een chauffeur minstens eens per 4 weken terugkeren naar het land van vestiging of zijn/haar woonplaats.
- Deze terugkeer is bedoeld om daar een normale wekelijkse rust (≥45 uur) te nemen.
Wat gaat er fout?
Chauffeurs nemen te laat hun wekelijkse rustperiode, doordat er te veel achter elkaar wordt gewerkt.
Hoe voorkomt u dit?
- Bouw rustmomenten verplicht in bij het maken van de ritplanning.
- Informeer chauffeurs proactief over hun resterende rustverplichtingen.
Wekelijkse rustcompensatie vergeten
Wat gaat er fout?
Verkorte rusttijden worden niet of niet tijdig gecompenseerd, wat risico’s oplevert bij controle.
Hoe voorkomt u dit?
- Plan compensatierust vooraf in, afgestemd met de chauffeur.
- Maak rustcompensatie een vast onderdeel van de wekelijkse werkbespreking.
Niet gevonden wat u zocht? Geen probleem, dien hier een ticket in en we zoeken het samen uit.